13 de novembre 2010

Ateneu Santboià. Referent Cultural Metropolità


L'Ateneu importa, i així ha quedat demostrat a les jornades de treball organitzades per l'Associació Amics de l'Ateneu Santboià d'avui, a les quals he tingut el plaer d'assistir. Érem molts reunits aquest dissabte assolellat sota el sostre de Cal Ninyo per parlar d'allò que molts han reconegut que, a vegades, pot fer mandra. No s'ha de desistir, però.
Del dia d'avui destacaria algunes coses: 1. Que es pot arribar tard a unes jornades, però si el presentador de les jornades també ho fa, tot queda més dissimulat. 2. L'excel·lent exercici de traducció del Vinu. 3. La increïble paella que ens hem cruspit en família (felicitats cuiners!). 4. Les xerrades amb la Marta i el Ruben. 5. L'últim glop de vi que m'ha ofert la Marta. 6. El millor de tot: haver pogut fer un petit parèntesi electoral, que ja em convenia. Per cert, vota ICV. I si no em creus, mira't el programa. Ups! És que no ho puc evitar... ;)


Els apunts que he pres al llarg de la jornada han estat els següents:

Conferència “Nous Temps, Nous Models”, a càrrec de:
SANDY FITZGERALD (Olivearte Consulting, Irlanda)

El cas de l'Ateneu és comú a tota Europa al llarg dels últims 40 anys. No és un cas aïllat.

Un dels temes importants serà establir quin és el model de gestió intern en el futur de l'Ateneu. També la relació amb l'Administració.

Hem de saber interpretar allò que ens arriba de fora i saber interpretar què entenem per “cultura”. A vegades l'Administració no sap interpretar aquest terme, i hi ha molta diferència entre el que els diferents col·lectius entenen per cultura i el que entén l'Administració.

Establir quins seran els usos de l'espai --> Ja s'ha fet mitjançant el Pla d'Usos que ha sorgit de la Comissió Ciutadana.

S'han d'establir uns mecanismes per tal de facilitar la comunicació.

El concepte de cultura va més enllà de l'art. Ha de recollir allò relacionat amb la política i la realitat social. La cultura es tracta de construir el futur, un punt de partida per començar.

La inversió en aquest tipus d'espais s'ha vist fortament reduïda al llarg dels últims anys. Tot i ser un espai excel·lent per participar i crear.

L'Ateneu no s'ha de valorar tant com un fenomen històric, sinó com una esperança de futur.

Alguns exemples autogestionats es van donar als anys 60 mitjançant organitzacions de treballadors que venien a substituir les mancances que existien al llarg d'aquells anys.

A partir de finals dels anys 90 l'Administració va valorar la feina que estaven fent aquests centres culturals per millorar la realitat dels centres urbans. L'administració va començar a realitzar les mateixes tasques que feien abans aquests centres culturals. La cultura va començar ha ser utilitzada amb altres finalitats que van més enllà de les culturals.

PPP -> Només es té en compte allò Públic, allò Privat, però hem oblidat la gent (People). S'ha escoltat a la gent, però no se'ls ha deixat decidir.

L'espai ha de ser una oportunitat pels joves però també hi ha d'haver lloc per exposar l'experiència. 
 

Mapa de centres culturals independents a l'estat espanyol, a càrrec de:
JOSE LUÍS RODRÍGUEZ (investigador i autor del mapeig info@culturaindependiente.com)

Creador del projecte “Independents Cultural Spaces” a Espanya.

BUSCAR -> Trans Europa Halles i Art Factories

Catalunya és la CCAA on hi ha més espais culturals independents (33 de 70 espais).

Hi ha una gran dependència de subvencions públiques.

La gran majoria dels casos s'usa el lloguer (50%), cessió pública (40%), i altres com l'ocupació (10%).


La cooperació entre els ateneus i els ens locals per una cultura del segle XXI, a càrrec de:
ORIOL PICAS (Subdirector General d'Equipaments Culturals de la Generalitat de Catalunya)

BUSCAR --> Pla d'Equipaments Culturals

Importància de no només els drets humans sinó també dels drets culturals.

Importància del context actual de crisi. Cal donar prioritat a les activitats i serveis culturals amb un clar valor públic. Racionalitzar el mapa d'equipaments, gestionar amb més eficiència. Actualitzar l'oferta d'activitats i serveis culturals. Repensar el sistema de finançament dels serveis.

S'ha de reduir la dependència de les subvencions per garantir independència.

Cultura com a instrument d'emancipació. Hem de tornar als valors dels inicis.

Sempre va primer l'activitat i després es transforma físicament.

Hi ha un cansament general per les dificultats per gestionar un equipament cultural.

Fer promoció cultural és fer política. Cultura com a laboratori de futur. No hem d'entendre la cultura des d'un punt de vista estrictament econòmic. --> Intervenció públic


La importància dels espais i els continguts en la construcció d'un projecte de centre cultural, a càrrec de:
LA FUNDICIÓ i SITE-SIZE

La cultura no és cosa fixe, estable, sinó que és quelcom que està sempre en contínua construcció.

Hem de veure com establir mecanismes perquè siguin aquelles persones interessades en la cultura les que decideixin què és cultura.

Hi ha d'haver interrelació entre els diferents moviments culturals que estan compartint un mateix espai.

És important saber gestionar el capital social de l'equipament. Fomentar el canvi. Ex. Els usuaris del teatre fan classes de català pels immigrants.

La cultura s'ha de treballar amb les persones que volen consumir-la.

BUSCAR --> Ateneu enciclopèdic popular. BUSCAR --> Repensar Barcelona

Buscar models d'autogestió.


Com s'organitza un centre cultural autònom en clau de servei públic?, a càrrec de:
AURORA ÁLVAREZ (Ateneu Popular 9 Barris)

És un equipament municipal. És un equipament autogestionat, però no legalment.

Hi ha una cerca de finançament continu, però sempre amb una condició: que el finançament públic no vagi mai més enllà del 50%.

La cultura ha d'estar al servei de la ciutadania, i per tant, requereix de preus populars.

Aquells que fan ús de l'equipament, han de participar de la seva gestió . La gestió no és mai remunerada.

Solució momentània: Ateneu itinerant durant les obres a l'equipament.

INFO ADDICIONAL: Alguns espais estaran habilitats per poder fer-ne ús (jardins, terrassa...).



S  O  R  T       A  T  E  N  E  U

@JPuigdengolas Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger